Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ekonomika, řízení a výkony profesionálních loutkových souborů v Plzni a Ostravě
Gebellová, Veronika ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Malcová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá ekonomikou, řízením a výkony loutkových divadel. V teoretické části popisuje historii loutkářství na území ČR, současné profesionální loutkové soubory jako součást divadelní sítě ČR, typologii divadel, jejich financování a právní formy. Praktickou částí je případová studie, která porovnává dvě konkrétní loutková divadla po stránce ekonomické i umělecké. Zabývá se způsoby jejich propagace, strukturou řízení i jejich historií.
Život a dílo Bohumila Schweigstilla
Vodehnalová, Petra ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce se zabývá životem a dílem prvorepublikového pedagoga a loutkáře Bohumila Schweigstilla. Nejprve pojednává o sociální situaci na hornickém Příbramsku a o jeho dětství a studiu v tomto prostředí. Poté se zaměřuje na začátek jeho učitelské kariéry na Klatovsku a následný přesun do Prahy, kde do konce 30. let 20. století vyučoval na několika školách. Následně práce mapuje jeho loutkářskou činnost v Praze v divadle ve Vladislavově ulici a v divadle v zahradě Kinských, věnuje se běžnému provozu divadel, struktuře představení, složení souboru a repertoáru. Samostatná kapitola je věnována Schweigstillově dramatice a jeho přínosu v otázce podoby loutky Kašpárka, kde jako jeden z prvních přišel s novou koncepcí. Poslední kapitoly pak zkoumají jeho působení v redakci časopisů Malý čtenář a Srdíčko, závěr života, kde i přes odchod z obou vlastních loutkových divadel neváhá pomáhat ostatním amatérským i profesionálním souborům, a celkový přínos, který Schweigstillova dramatika a divadelní činnost měla. Klíčová slova Bohumil Schweigstill, loutkové divadlo, loutka, loutkářství, Kašpárek, divadlo v zahradě Kinských, divadlo ve Vladislavově ulici, Spolek pro pořádání ušlechtilých zábav mládeže, Český svaz přátel loutkového divadla
Loutka a její proměny v české lidové kultuře
Kleinová, Anna ; Dědovský, Daniel (vedoucí práce) ; Štěpánová, Irena (oponent)
Práce se věnuje fenoménu loutky, proměnám její funkce, typologii loutek a technologických postupům jejich výroby, zejména v české lidové kultuře. Dále sleduje vývoj loutky od jejího vzniku až do současnosti nejen v českém prostředí, ale i v evropském kontextu. Mimo jiné popisuje typické postavy ztvárňované loutkou, symboliku loutky a s tím spojené náměty her loutkového divadla v Čechách. Všímá si i profesí spjatých s loutkou - loutkářství a řezbářství. Také se pokouší o náhled na chápání loutky a loutkového divadla v současnosti v českém prostředí.
Illusion in Puppet Theatre
Lovrič, Sara ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; MATÁSEK, Petr (oponent)
The theme of this work is the study of illusion in puppet theatre. In the first part I will try to explain the notion of illusion in art in general. The main assumption is that art and illusion are two inseparable concepts. Illusion in a surreal way it helps the experience of the real and surreal world. A viewer, together with an artists, participates in that experience : the effect of that very illusion depends on the ability of the viewer to perceive the artist´s illusion. In theatrical art, illusion happens in one moment and in space, before the eyes of the audience. The miracle of illusion is created before us and we forget it is here. In theatrical art, illusion happens in one moment and in space, before the eyes of the audience. The miracle of illusion is created before us and we forget it is here.In puppetry, a puppet, as an artificially created stage figure, in its essence has an illusory character. A puppet owes its origin to a man?s need to create and its attempt to change the reality. Even in the pre ? historic period, a puppet was a means to make contacts with God. In Romanticism artists developed this metaphorical relationship and raised a puppet theatre as an artistically valuable form. The period of Modernism brought new thinking about the puppet theory. The modernists started to recognize new, symbolic possibilities in a puppet. This contributed to the development of a puppet theatre which requests its own language of illusion. A puppet doesn?t imitate reality any more, it creates a new reality. A further development of a puppet theatre takes the direction of experimenting with various possibilities of expression in puppetry. A partition screen has been rejected. Illusion is questioned because of the presentation of reality of creation. In search of poetic language of expression in a puppet theatre, the parts of a body, materials and objects start to be animated? Real objects assume a surreal meaning, and the illusion of metamorphosis happens before our eyes. At the end of this work I?ll pay attention to a puppet theatre in Croatia. In that short review I will try to give a summary of the development of puppetry and its illusion and to explain the influences which have contributed to that development.
Papírové divadlo jako specifická součást české loutkářské tradice
Vedralová, Hana ; Malcová, Zuzana (vedoucí práce) ; Lázňovská, Lenka (oponent)
Předmětem této diplomové práce je představení zahraničního papírového divadla, popsání historie a současnosti jeho českého protějšku a zasazení této divadelní formy do souvislostí českého loutkářství. První část je věnovaná historii zahraničního papírového divadla, jeho festivalům a současným podobám. Druhá část je zaměřena na historii českého papírového divadla jako součásti divadla rodinného. V poslední třetí části zároveň představuje některé české loutkoherce a divadelní spolky, kteří ve své tvorbě tradici papírového divadla reflektují.
Světový fenomén tradičního papírového divadla - možnosti prezentace a popularizace českého loutkářství v ČR a ve světě
Vedralová, Hana ; Malcová, Zuzana (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce je popsat historii a současnost divadelní formy papírového divadla, představit festivaly, které se mu věnují a nastínit cesty vzájemného ovlivňování světové tradice papírového divadla a českého loutkářství a možnosti jejich popularizace. Vzhledem k tomu, že česká loutkářská tradice je známá po celém světě a usiluje o zapsání na seznam nemateriálního kulturního dědictví UNESCO, práce popisuje i platnou legislativu UNESCO, která se nemateriálního dědictví týká.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.